Annalisa Ericson 1913 –2011

Annalisa Ericson blev 97 år. Hennes liv utgör sin alldeles egna kulturhistoria. Hon var barnstjärna hos Ernst Rolf på tjugotalet. Sitt stora genombrott på scenen fick hon ibörjan av krigsåren med de stora operettrollerna på Oscars, där Gustaf Wally kopplade samman henne och Nils Poppe till ett oslagbart dansant radarpar. Sedan var hon i omgångar den stora attraktionen på de klassiska komedi- och revyscenerna Södran,Vasan, Blanche, Scala. Hon gjorde ett tiotal säsonger hos Kar de Mumma och turnerade åtta år med Riksteatern. Ända upp i nittioårsåldern ställde hon upp i ständigt nya scenshower, gärna i muntert samspel med kolleger från förr, t ex med kamraten Sickan Carlsson. Men det är på film som Annalisa Ericson kommer att leva vidare i vårt kollektiva minne. Hon var nätt och söt, och när så behövdes bedövande vacker. Bland hennes närmare sextio filmroller finns en handfull av den sort som brukar kallas ”seriösa”. Annars var hon den spirituella komediprimadonnan som fick spela och sjunga mot alla roliga karlar, från Adolf Jahr, Edvard Persson och Edvin Adolphson till Max Hansen, Gunnar Björnstrand och Povel Ramel. Hon dansade och kysstes med Åke Söderblom i film efter film. För det mesta fanns Thor Modéen någonstans i närheten. Annalisa och Poppe var Sveriges svar på Ginger Rogers och Fred Astaire när de gjorde den svenska filmhistoriens oöverträffade dansfilmer,”Blåjackor” och ”Tappa inte sugen”.
2001 tilldelades hon en hedersguldbagge för sin livsinsats på vita duken. Annalisa Ericson var professionell ut i de eleganta finger- och tåspetsarna, perfektionist i varje tonfall och varje steg. Kanske var hon den mest älskade aktrisen i Sverige. Var hon visade sig kom okända människor fram för att tacka för all glädje hon berett dem genom åren.
2005 instiftade hon Annalisa-stipendiet som årligen ska gå till en kvinnlig artist som gjort ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”.

Leif Furuhammar.

STIFTELSEN

År 2005 instiftade Annalisa Ericson en stipendiestiftelse i sitt eget namn – Annalisa Ericsons Stiftelse. Efter över 80 år på scen och framför kameran var hennes önskan att med ett årligt stipendium premiera unga skådespelerskor i hennes anda och efterföljd. I Stiftelsens stadgar står: ”Stiftelsens ändamål ska vara att dela ut ett stipendium till en ung begåvad kvinnlig skådespelerskas vidareutbildning och konstnärliga utveckling, som förutom förtjänstfull skådespelarinsats även visat särskilda talanger för dans och sång.”Fram till sin död 2011 ingick Annalisa i stiftelsens styrelse och var med och utsåg de första stipendiaterna: Sara Lind, Hanna Lindblad och Birgitta Rydberg. Sara Jangfeldt tilldelades stipendiet 2011.

Styerlsen utgörs idag av skådespelarna Lena Söderblom, Christopher Wollter, Peter Schildt, Johan Schildt och banktjänstemannen Lennart Ossmark.

FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM

En styrelse ständigt på språng - någonstans i Sverige 😄 ...

On the road again… ...

Styrelsen styr söderut 😜 ...

Igår kväll delades årets pris på 100.000 kronor ut till JENNY HOLMGREN. Denna mycket begåvade musikalartist fick priset direkt efter föreställningen Sweeney Todd på Lilla Beddinge Teater där hon med bravur gestaltade pajbagerskan Mrs Lowett! #annalisaericson #annalisaericsonstipendiet #lillabeddingeteater #musikal #prize ...

Annalisa Ericson 1913 –2011

Annalisa Ericson blev 97 år. Hennes liv utgör sin alldeles egna kulturhistoria. Hon var barnstjärna hos Ernst Rolf på tjugotalet. Sitt stora genombrott på scenen fick hon ibörjan av krigsåren med de stora operettrollerna på Oscars, där Gustaf Wally kopplade samman henne och Nils Poppe till ett oslagbart dansant radarpar. Sedan var hon i omgångar den stora attraktionen på de klassiska komedi- och revyscenerna Södran,Vasan, Blanche, Scala. Hon gjorde ett tiotal säsonger hos Kar de Mumma och turnerade åtta år med Riksteatern. Ända upp i nittioårsåldern ställde hon upp i ständigt nya scenshower, gärna i muntert samspel med kolleger från förr, t ex med kamraten Sickan Carlsson. Men det är på film som Annalisa Ericson kommer att leva vidare i vårt kollektiva minne. Hon var nätt och söt, och när så behövdes bedövande vacker. Bland hennes närmare sextio filmroller finns en handfull av den sort som brukar kallas ”seriösa”. Annars var hon den spirituella komediprimadonnan som fick spela och sjunga mot alla roliga karlar, från Adolf Jahr, Edvard Persson och Edvin Adolphson till Max Hansen, Gunnar Björnstrand och Povel Ramel. Hon dansade och kysstes med Åke Söderblom i film efter film. För det mesta fanns Thor Modéen någonstans i närheten. Annalisa och Poppe var Sveriges svar på Ginger Rogers och Fred Astaire när de gjorde den svenska filmhistoriens oöverträffade dansfilmer,”Blåjackor” och ”Tappa inte sugen”. 2001 tilldelades hon en hedersguldbagge för sin livsinsats på vita duken. Annalisa Ericson var professionell ut i de eleganta finger- och tåspetsarna, perfektionist i varje tonfall och varje steg. Kanske var hon den mest älskade aktrisen i Sverige. Var hon visade sig kom okända människor fram för att tacka för all glädje hon berett dem genom åren.2005 instiftade hon Annalisa-stipendiet som årligen ska gå till en kvinnlig artist som gjort ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”. Leif Furuhammar.

STIFTELSEN

År 2005 instiftade Annalisa Ericson en stipendiestiftelse i sitt eget namn – Annalisa Ericsons Stiftelse. Efter över 80 år på scen och framför kameran var hennes önskan att med ett årligt stipendium premiera unga skådespelerskor i hennes anda och efterföljd. I Stiftelsens stadgar står: ”Stiftelsens ändamål ska vara att dela ut ett stipendium till en ung begåvad kvinnlig skådespelerskas vidareutbildning och konstnärliga utveckling, som förutom förtjänstfull skådespelarinsats även visat särskilda talanger för dans och sång.”Fram till sin död 2011 ingick Annalisa i stiftelsens styrelse och var med och utsåg de första stipendiaterna: Sara Lind, Hanna Lindblad och Birgitta Rydberg. Sara Jangfeldt tilldelades stipendiet 2011.

Styerlsen utgörs idag av skådespelarna Lena Söderblom, Christopher Wollter, Peter Schildt, Johan Schildt och banktjänstemannen Lennart Ossmark.

FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM

En styrelse ständigt på språng - någonstans i Sverige 😄 ...

On the road again… ...

Styrelsen styr söderut 😜 ...

Igår kväll delades årets pris på 100.000 kronor ut till JENNY HOLMGREN. Denna mycket begåvade musikalartist fick priset direkt efter föreställningen Sweeney Todd på Lilla Beddinge Teater där hon med bravur gestaltade pajbagerskan Mrs Lowett! #annalisaericson #annalisaericsonstipendiet #lillabeddingeteater #musikal #prize ...

PRISTAGARE

2022
JENNY HOLMGREN

Styrelsen för Annalisa Ericsons Stiftelse har beslutat att Annalisa Ericsons stipendium 2022 på 100.000 kronor, ska tilldelas en skådespelerska som helt i Annalisas anda visat prov på: ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”.

I över ett decennium har juryn med jämna mellanrum lagt märke till en musikalartist med en alldeles speciell och lysande begåvning. Vi
har sett och hört en artist med en enastående sångröst, ett tydligt skådespeleri, imponerande dans och alltihop kombinerat med humor och glimten i ögat. Vi såg henne göra en underbar huvudroll i Crazy For You på Göteborgsoperan för åtta år sedan, en prestation som vi tror Annalisa skulle ha älskat och sedan dess har hon legat högt på juryns prioriteringslista. Vi har också sett henne i Familjen Addams, Les Miserables, Gentlemannen, Something Rotten, Häxorna i Eastwick, Såsom i Himmelen, Funny Girl och Sound of Music – ibland i en huvudroll och ibland i en ensembleroll men alltid med en scenisk lyskraft. Nu har vi även sett henne som en skönsjungande, råbarkad pajbagerska med mycket humor och lekfullhet och vi är glada att kunna dela ut årets pris till Jenny Holmgren!

2021
FRIDA MODÉN TREICHL

Styrelsen för Annalisa Ericsons Stiftelse har beslutat att Annalisa Ericsons stipendium 2021 på 100.000 kronor, ska tilldelas en skådespelerska som helt i Annalisas anda visat prov på: ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”.

Juryn har länge haft ögonen på en ung begåvad musikalartist med en stark karisma och ett tydligt sceniskt uttryck. Vi har haft glädjen att se henne i helt väsensskilda roller som Anita i West Side Story och Whatsername i American Idiot. Eller som Alice i den blodiga musikalen Lizzie och Alison i Fun Home. Alltid med en underbar sångröst och musikalitet. Hennes rollprestationer visar på stor bredd och på den förmåga att leva sig in i de mest skiftande människoöden som en riktigt bra skådespelare besitter. Lägg därtill ett brinnande engagemang för viktiga saker som fackliga frågor och jämställdhets- och HBTQ-frågor. När vi slutligen sett henne som en fullständigt charmerande Maria i Sound of Music på Malmö Opera och nu ikväll som inhoppare i samma roll på Stockholms Stadsteater var saken klar. Vi är säkra på att vi har valt en mycket värdig pristagarinna när vi beslutat att priset i år ska gå till Frida Modén Treichl.

2020

Inget pris delades ut p g av Covid 19

2019

Inget pris delades ut p g av Covid 19

2018
TUVA B LARSEN

Styrelsen för Annalisa Ericsons Stiftelse har beslutat att Annalisa Ericsons stipendium 2018 på 75.000 kronor, ska tilldelas en skådespelerska som helt i Annalisas anda visat prov på: ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”.

Juryns val har fallit på en ung kvinnlig musikalartist som vi är övertygade om att Annalisa skulle ha älskat. Med ett smittande leende och ett sprudlande glitter i ögonen har vi lagt märke till henne först i Kinky Boots och Tänk om på Malmö Opera och sen ännu mer i Spelman på Taket på samma teater där hon gav dottern Zeitel liv på ett sätt som bara en riktigt bra skådespelare kan. Hela tiden har skådespeleriet gått hand i hand med en fantastisk sångröst. Och när vi nu fick se henne med sån bravur hantera en svårgestaltad huvudroll i Stockholm föll alla bitar på plats. På Oscarsteatern visade hon både komisk distans och mänskligt bråddjup. En röst och en glittrande artist utöver det vanliga. Det är bara att vara tacksam att hon väljer att glädja oss svenskar så mycket och inte bara agera i sitt hemland väster om oss. Tuva B Larsen!

2017
ÅSA FÅNG

Åsa Fång har under många år verkat som musikalartist på scener runt om i Sverige. Styrelsen för Annalisa Ericsons Stiftelse har beslutat att Annalisa Ericsons stipendium 2017 på 50.000 kronor, ska tilldelas en skådespelerska som helt i Annalisas anda visat prov på: ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”.

Motiveringen lyder:
Detta år har juryn det stora nöjet att dela ut stipendiet till en artist som vi har haft blickarna på alltsedan Annalisa Ericson grundade stiftelsen 2005. Vi har sett henne i ett stort antal produktioner där hon gestaltat allt från giftig spindelkvinna via Maria Magdalena och passionerad balettfröken till komedienne hos Robert Gustafsson. Hela tiden med glimten i ögat, ett gediget karaktärsarbete och en magnifik sångröst. Det verkar inte finnas någon roll som hon inte bemästrar och som en röd tråd genom allt detta löper hennes tolkningar av Edith Piaf, både på skiva och live. De senaste åren har vi sett henne i bland annat Miss Saigon, Dr Zjivago, Billy Elliot, Kinky Boots, Spelman på taket och nu, trots en aningen sen entré, har vi även sett henne som Katarina i Pippin. Åsa Fång!

2016
ANNICA EDSTAM

Annica Edstam från Stockholm har under de senaste 20 åren synts flitigt på många svenska musikalscener. Styrelsen för Annalisa Ericsons Stiftelse har beslutat att Annalisa Ericsons stipendium 2016 på 50.000 kronor, ska tilldelas en skådespelerska som helt i Annalisas anda visat prov på: ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”.

Juryns motivering:
Årets stipendiat har under flera år imponerat med karaktärsfulla och fint utmejslade rollprestationer på den svenska musikalscenen. Ända sen en lysande Eponine i Les Miserables på Wermlandsoperan, Göteborgsoperan och Malmö Opera för snart två decennier sen har hon gång på gång visat vilken mångsidig musikalartist hon är. Hon kan som få andra kasta sig mellan ett sprudlande glitter och ett själsligt bråddjup. Vi har glatts åt henne i musikaler som Skönheten och odjuret och Rebecka och det senaste året åt fantastiska prestationer i två diametralt skilda huvudroller nämligen Eliza i My Fair Lady och Fosca i Stephen Sondheims Passion.

2015
LINDA OLSON

Linda Olsson från Norrköping har jobbat som musikalartist, sångerska och dansare i många år och vi har sett henne i stora roller i stora produktioner som Teaterbåten, My Fair Lady, A Chorus Line, Rivierans Guldgossar, The Producers, Charmörer på vift, Mary Poppins, Sweeney Todd m fl.

Styrelsen för Annalisa Ericsons Stiftelse har beslutat att Annalisa Ericsons stipendium 2015 på 50.000 kronor, ska tilldelas en skådespelerska som helt i Annalisas anda visat prov på: ”iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”.

Detta års stipendiat har gett oss flera förnämliga rolltolkningar när hon har dansat och sjungit sig fram över de svenska musikalscenerna. Vi gladdes åt hennes storartade genombrott som Mary Poppins på Göteborgsoperan och såg sen prov på bredd och mångsidighet när hon glänste som tiggerskan i Sweeney Todd på Stockholms Stadsteater och nu är det nästan som att se Annalisa återuppstå när hon gestaltar Dale Tremont i Top Hat på Malmöoperan.

2014
ANNA-MARIA HALLGARN

Anna-Maria Hallgarn, från Orrviken i Jämtland, har de senaste åren åkt i skytteltrafik mellan teatrar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Vasa och Åbo. Ofta för roller som verkligen rosats av kritikerkåren. Bland hennes insatser kan nämnas Kharmen på Göteborgs Stadsteater (2005), Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar (Malmöoperan och Göta Lejon, 2010-2012) och rollen som den gravida och påtända Jeanie i Hair på Stockholms Stadsteater (2011). Efter den sistnämnda premiären skrev Svenska Dagbladets kritiker Bo Löfvendahl: ”Anna-Maria Hallgarn gör hennes alltmer hålögda uppenbarelse till kvällens mest hjärtskärande, med stark, bärig stämma.”

Styrelsen för Annalisa Ericsons Stiftelse har beslutat att Annalisa Ericsons stipendium 2014 på 50.000 kronor, ska tilldelas en skådespelerska som helt i Annalisas anda visat prov på: iögonfallande och begåvade insatser inom sång, dans och teater”. Årets stipendiat har tagit andan ur publiken med starka, trovärdiga, välsjungna och underhållande rolltolkningar. Hon har under ett antal år med bravur kastat sig kors och tvärs i musikalrepertoaren och vi har kunnat se henne som bipolär mamma i Next to Normal, Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar och nu senast som en förtjusande mytoman i Carmencita Rockefeller.

2011
SARA JANGFELDT

Sara Jangfeldt har haft roller i ett flertal musikaler runt om i Sverige: Cabaret, West Side Story, A Chorus Line, Chess, Kiss me Kate, The Rocky Horror Show, Hair m fl.Hon är medkompositör till musikalerna Grymt! samt Carmencita Rockefeller på Malmö Opera samt Göteborgsoperan och har tonsatt Dorothy Parkers dikter, Enough Rope, som också blivit flerfaldigt prisbelönt TV-film. Hon har de senaste åren varit knuten till Stockholms Stadsteater där hon rönt stora framgångar i: Onkel Vanja, Top Girls, Körsbärsträdgården och Aniara.

2008
HANNA LINDBLAD

Hanna Lindblad andas musikal och show. Det syns i hela hennes utstrålning att hon är som gjord för att stå på scen och underhålla. Efter Balettakademin i Göteborg år 2000 har hon gjort flera olika roller på våra scener runt om i Sverige. Hanna är flerfaldigt nominerad för Guldmasken och tilldelades priset 2007 för sin roll i ”Singin in the Rain”.Hannas portfölj är minst sagt imponerande. De senaste åren har hon hyllats för sina roller i bl.a. ”Sugar” (I hetaste laget), ”Saturday Night Fever”, ”Singin in the Rain”, ”A Chorus Line”, ”Sound of Music”, ”Skönheten och Odjuret” och inte minst ”Flashdance”.Utöver detta har hon dessutom lyckats genomföra sitt drömprojekt – att producera och medverka i sin egen föreställning. Resultatet är den sprakande ”Showgirl” som hon turnerade med under hösten 2012.Vid sidan av musikalscenen har Hanna snuddat i popsammanhang och medverkat i Melodifestivalen. År 2010 med låten ”Manipulated” och 2012 med låten ”Goosebumps”. Framträdandet med ”Manipulated” har av Christer Björkman beskrivits som det snyggaste numret i Melodifestivalens historia.

2007
BIRGITTA RYDBERG

Guldmaskbelönad komedienn, musikalartist, dansare och sångerska. När detta skrivs har hon nyss avslutat en lång sejour som häxan Wästan i den hyllade familjemusikalen Trollkarlen från Oz med Markoolio, Kim Sulocki, Stina Eriksson och Robert Rydberg. Birgittas scendebut dateras till 1997 som dansare i Glada Änkan. Samma år var hon med i Funny Girl på Fredriksdalsteatern. Så här långt har hon gjort hela 16 somrar där med motspelare som Johan Ulveson, Eva Rydberg, Pernilla Wahlgren och Claes Malmberg. Mest minnesvärd? Bröderna Marx-pastischen Den Stora Premiären. Rollen som gangsterbruden Molly Belone gav Birgitta en glänsande Guldmask. Bland milstolparna i Birgittas karriär räknas naturligtvis rollen som Penny Pingleton i Hairspray på China Teatern. Aftonbladets recensent skrev ”Birgitta är en skicklig komedienn och väldigt rolig…”Utöver privatteatrarnas Guldmask och Annalisa Ericsons stipendium har Birgitta också förärats Malmö Teatermuseums Stipendium, Sonja Stjernquist-stipendiet och Git Gay-stpendiet.

2006
SARA LINDH

Sara Lindh har under sina år som verksam skådespelare och artist producerat egna föreställningar. Bland annat gjorde hon stor succé med sin självutlämnande föreställning Carola & jag på Teater Giljotin/Riksteatern. Föreställningen har sänds som radioteater och gästspelat på Parkteatern i Stockholm. Sara Lindh har genom åren även medverkat i en lång rad föreställningar, konserter samt film- och TV-produktioner. Hon blandar tyngre dramatiska roller med musikaler och filmroller. Bl.a. spelade hon Sally Bowles i Cabaret mot Peter Jöback på Tyrol och Rondo. Andra föreställningar i urval: Onda Sagor–Uppsala Stadsteater. Påklädaren– Stockholms Stadsteater, Körkarlen–Teater Galeasen, Tolvskillingsoperan– Stockholms Stadsteater, Koko – the Birdgirl–Galeasen/ Parkteatern. Molnfri bombnatt – Teater Giljotin, 900 meter under jord– Novellfilm, SVT, Black Rider– Dramaten, Petra von Kants bittra tårar- Göteborgs Stadsteater. Stjärnfall – Riksteatern/Galeasen.Med Carola och jag debuterar Sara som manusförfattare och 2014 producerar Örebro länsteater i samarbete med Jönköpings Musik och Teater hennes pjäs Chaplin- den bitterljuva historien om blomsterflickan, estradören och deras arma söners olycksaliga öde.

STYRELSEN

PETER SCHILDT

Peter Schildt, regissör och skådespelare. Peter är son till skådespelaren Henrik Schildt och bror till skådespelaren Johan Schildt. Henrik Schildts bror var filmkritikern Jurgen Schildt, gift med Annalisa Ericsson i 28 år.Peter började som barnskådespelare. Under sin skolgång medverkade han i radio, TV och på teatrar I Stockholm. Filmdebut 1968 i Bo Widerbergs Ådalen 31, TV-serierna Julia och Nattpappan, Kronprinsessan, Lars Molins Ivar Kreugeroch Mai Zetterlings Amorosa. På 70-talet började han regissera – först TV-serien Dagar med Knubbe. Sedan dess har Peter Schildt regisserat TV-serierna Lycka till, Xerxes, Ebba och Didrik, Handbok förhandlösa, Glappet och 30 grader i februari. I TV-dramat Damen i handskdisken (1992) regisserade Peter Annalisa Ericson i en av rollerna. Peter Schildt har även regisserat långfilmerna Suxxess och Tusen gånger starkare. Peter Schildt har varit regiassistent på Bo Widerbergs Joe Hilloch Ingmar Bergmans Fanny och Alexander. Som teaterregissör har Peter regisserat en rad föreställningar, bland annat Gökboet och Den perfekta kyssen på Skånska teatern, Mirrimo Sirrimo, Lyckliga gatan,Bettys pensionat och Sista paretut på Folkteatern i Göteborg och Popcorn på Uppsala stadsteater.

JOHAN SCHILDT

Johan är född 1959 och son till skådespelaren Henrik Schildt och bror till skådespelaren Peter Schildt. Henrik Schildts bror var filmkritikern Jurgen Schildt, gift med Annalisa Ericson. Johan är verksam som skådespelare och regissör på heltid sedan 1978. Medlem i Svenska Teaterförbundet och Svenska Dramatikerförbundet.Från början var Johan ”enbart”skådespelare men blev sedan mer och mer verksam som regissör samt författare och översättare av revytexter, sångtexter och pjäser, främst komedier, farser och musikaler. En annan sida av verksamheten är att regissera och skriva texter till flera svenska artister. Det har blivit en hel del jobb med Christer Sjögren, Carola, Lotta Engberg, Anders Berglund m fl. Under åren har många av Sveriges teatrar haft Johan på och bakom scenen, till exempel Dramaten, Stockholms Stadsteater, Riksteatern, Parkteatern, Modellteatern, Intiman, Chinateatern, Oscarsteatern, Mittiprick-teatern och flera andra.Det har även blivit några år som återkommande inslag med hatt och kappa i SVT:s söndagsöppet samt skådespelarinsatser i ett 60-tal reklamfilmer både i Sverige och utomlands. Johan verkar även som pedagog och ledare på Kulturamas vuxenutbildning för musikalartister.

LENA SÖDERBLOM

Lena Söderblom är skådespelare och regissör. I cirka 35 år fast anställd på Stockholms Stadsteater, men även verksam med film och TV. Hon har känt Annalisa länge och skriver själv såhär om deras relation: Att Annalisa och jag fick så bra kontakt och hade lustfyllda, roliga möten och samtal, berodde nog delvis på att Annalisa gifte sig så många gånger med min pappa Åke Söderblom. (På film alltså.)Att hon gillade Åke högt och rent spillde över på mig. Annalisas goda minne omkring alla inspelningar från förr var en fröjd att ta del av. Telefon använde Annalisa flitigt och under ett av alla dessa samtal kläckte vi iden om att göra en film ihop. En novellfilm blev det, med manus och regi av mig. Det var det sista teaterarbete som Annalisa gjorde. Hennes motspelare var Sven Lindberg och det blev också en av hans sista roller. Filmen Annalisa och Sven blev ett äventyr i miniformat.

CHRISTOPHER WOLLTER

Christopher utexaminerades 1997 vid Teater- och operahögskolan i Göteborg. Han rör sig mellan musikal, dramatisk teater, TV och film. Senast sågs han i Anna Odells guldbaggevinnande film Återträffen. Han blandar Amerikanen i Chess på Göteborgsoperan med Martina Montelius dramatik på Teater Brunnsgatan fyra där han även har spelat sin egen monolog Göran och Kärleken. Huvudroller inom musikal innefattar bl. a Miss Saigon, Les Misérables, West Side Story, The Last Five Years, Zorba, Banankontakt och My Fair Lady. På Stockholms stadsteater fick han sin första stora roll som stumfilmsstjärnan John Gilbert i GG-en musikal om Garbo och Gilbert. På TV och film har vi sett honom Häxdansen, När mörkret faller, Jagat vittne, Lyckliga Jävel och som huvudkaraktär i SVT:s äventyrsserie Piraterna. Som solist har Christopher bl. a gjort SVT:s Trettondagskonsert med Radiosymfonikerna i Berwaldhallen och är ständigt aktuell med sin föreställning Brel möter Piaf – rebellen och sparven. Hösten 2014 gör han titelrollen i Dr Zjivago på Malmö Opera. ”Mitt första möte med Annalisa glömmer jag inte. Det var i hennes bostad på Karlaplan där hon bjöd på sherry och anekdoter från förr. Jag minns speciellt hennes pigga, nyfikna blick som var full av hyss!”

LENNART OSSMARK

Lennart Ossmark är född 1952 i Stockholm men bor sedan ett kvartsekel i Sollentuna. Efter studier på Stockholms Universitet började Lennart hösten 1979 som aspirant på Handelsbanken där han blev kvar i över 30 år, innan han våren 2013 avgick med avtalspension. Lennarts första möte med Annalisa Ericson var strax före julen 2000 på bankens kontor vid Humlegården, där han sedan i mer än 10 år var hennes rådgivare. Några andra intressen än film och teater är resor, svensk historia, idrott och fysisk träning. Året runt tillbringar Lennart gärna sin lediga tid i familjens hus på södra Gotland.

Åsa Fång

ÅSA FÅNG

Åsa Fång är en gränsöverskridande artist som gjort en rad kritikerrosade roller som sångerska, skådespelerska och musikalartist. Särskild erkännande har hon fått för sin träffsäkra och personliga tolkning av Edith Piaf. Man har sett henne i ”Edith Piaf- Livet och Kärleken” , Göteborgsoperan och i föreställningen ”Brel möter Piaf-rebellen & sparven”. Åsa Fång har medverkat i flera stora musikaler och haft roller i bla: Miss Saigon ,Rivierans Guldgossar , Billy Elliot , Evita, Cabaret, Kinky Boots, Matilda , Så som i himmelen, Anastasia , Oliver, Spelman på taket, Pippin, Dr Zjivago , Banankontakt , Camera och i Trollkarlen från Oz tilldelades Åsa en Guldmask för rollen som ” Hemska Häxan”

Åsa har även gett ut cd:n ”Åsa Fång sjunger Edith Piaf- La vie et l ́amour” och är gästsolist i flera skivproduktioner samt medlem i franska
Rai-gruppen ,Dajm & Fam. Hon har även synts i en rad TV-produktioner så som ”Dobbidoo”, ”Så ska det låta” och medverkar i filmerna om Johan Falk.

Nu kan man se henne i rollen som ”Kicki” i ”Mamma Mia The Party” på Rondo i Göteborg och våren 2024 ser man henne i ”Next to Normal” I rollen som Diana på Malmö Operan.

GALLERI

PRISUTDELNINGAR

HISTORIK

FILMOGRAFI I URVAL

1923 – Mälarpirater
1930 – Fridas visor
1931 – Brokiga Blad
1931 – Falska miljonären
1932 – Svärmor kommer
1932 – Värmlänningarna
1933 – En melodi om våren
1933 – En natt på Smygeholm
1934 – Atlantäventyret
1934 – Fasters millioner
1934 – Kungliga Johansson
1936 – Alla tiders Karlsson
1936 – Spöket på Bragehus
1937 – Mamma gifter sig
1938 – Julia jubilerar
1938 – Kamrater i vapenrocken
1939 – Folket på Högbogården
1939 – Spöke till salu
1940 – En, men ett lejon!
1940 – Kyss henne!
1940 – Snurriga familjen
1941 – Gentlemannagangstern
1941 – Hemtrevnad i kasern
1941 – Spökreportern
1942 – En trallande jänta
1942 – Livet på en pinne
1943 – Lille Napoleon
1944 – Nyordning på Sjögårda
1945 – Blåjackor
1945 – En förtjusande fröken
1945 – Trötte Teodor
1945 – Hans Majestät får vänta
1945 – Idel ädel adel
1946 – Eviga länkar
1947 – Bruden kom genom taket
1947 – Tappa inte sugen
1947 – Stackars lilla Sven
1948 – Solkatten
1949 – Greven från gränden
1950 – Kyssen på kryssen
1951 – Sommarlek
1952 – Säg det med blommor
1952 – Oppåt med Gröna Hissen
1952 – Kronans glada gossar
1952 – Åke klarar biffen
1952 – Snurren direkt
1953 – Kvinnohuset
1954 – Sju svarta ”Be-Hå”
1954 – I rök och dans
1954 – Café Lunchrasten
1958 – Mannekäng i rött
1958 – Damen i svart
1959 – Får jag låna din fru?
1959 – Ryttare i blått
1959 – Djurgårdsmässan
1973 – Bröllopet
1979 – Barnförbjudet
1991 – Den ofrivillige golfaren
1992 – Damen i handskdisken (TV-film)
1993 – Snoken (TV-serie)
2004 – Annalisa och Sven

TEATERROLLER I URVAL

1981 – Sex damer i leken, Hjalmar Bergmanteatern, gästspel
1980 – Sex damer i leken, Intiman, regi Birgitta Götestam
1978 – Kabaret Musslan (revyturné), Riksteatern
1978 – Betty Kimball i Operation Liv och lust, Riksteatern, regi Gösta Bernhard
1977 – Helen i Adam och Eva, Riksteatern, regi Gösta Bernhard
1972 – Gladys i Hur andra älskar, Riksteatern, regi Olof Thunberg
1971 – Gladys i Hur andra älskar, Vasateatern, regi Per Gerhard
1970 – Krogshowen Muntra fruarna, Valand i Göteborg, regi Herman Ahlsell
1969 – Karen Nash – Uturiel Tate – Norma Hubley i Plaza Svit, Riksteatern, regi Leif Amble-Naess
1968 – Stephanie i Kaktusblomman, Riksteatern, regi Leif Amble-Naess
1965 – Titelrollen i Mary, Mary, Riksteatern, regi Leif Amble-Naess
1964 – Helen i Alltsedan paradiset, Riksteatern, regi Gösta Cederlund
1962 – Blanny i Gröna hissen på Scalateatern, regi Leif Amble-Næss
1961 – Helen i Adam och Eva, Scalateatern, regi Egon Larsson
1960 – Drottning Hortense i Kung för en natt, Scalateatern, regi Eva Sköld
1958 – Har den äran Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1957 – Ett uppskattat nöje Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1956 – Vi roar oss kungligt Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1955 – Flyttkalas Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1954 – Än blommar de, Kar de Mumma (revy), Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1953 – Nu blommar Kar de Mumman (revy), Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1952 – Lorden från gränden, Norrköpings stadsteater
1951 – Lois Lane/Bianca i Kiss Me Kate på Oscarsteatern, regi Sven Aage Larsen
1951 – Galoppmarknad, Kar de Mumma-revy, Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1950 – Skyll er själva, Kar de Mumma-revy, Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1950 – Emy i Where is Charley?, Södra teatern, regi Leif Amble-Naess
1949 – Lev livet letter, Edderkoppen i Oslo
1947 – Sally i Lorden från gränden på Södra teatern, regi Nils Poppe
1946 – Huvudrollen i Behärska dig kvinna på Chinateatern, regi Johan Jacobsen
1944 – Älsklingar på vågen, Kar de Mumma-revy, turné, regi Leif Amble-Naess
1944 – Wallyrevy på sommaren, Cirkus, regi Leif Amble-Naess
1944 – Peggy Potter i Serenad, Oscarsteatern, regi Leif Amble-Naess
1944 – Peggy Potter i Serenad, Malmö stadsteater, regi Oscar Winge
1943 – Subrettrollen i Roberta, Oscarsteatern, regi Leif Amble-Naess
1942 – Nanette i Blåjackor på Oscarsteatern, regi Leif Amble-Næss
1942 – Elly i Teaterbåten, Oscarsteatern, regi Leif Amble-Naess
1941 – Johanne i Äventyr på fotvandring, Riksteatern
1940 – Flickroll i Katten i säcken, Vasateatern, regi Emanuel Gregers
1939 – Min syster och jag, Folkan
1938 – Dom säger på stan, revy av Karl Gerhard, Kar de Mumma med flera, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1937 – Sverige åt Sverige (revy), Södra Teatern, regi Leif Amble-Naess
1937 – Sommarvarieté på Royal, Royal
1936 – Sari i Zigenarprimas, Oscarsteatern, regi Max Hansen
1936 – Hm sade greven, revy av Kar de Mumma på Blancheteatern, regi Harry Roeck-Hansen
1936 – Amerikanskan i Oh, du milde Antonius, Oscarsteatern, regi Max Hansen
1935 – Wanda i Rose Marie, Stora teatern, regi Gustaf Bergman
1935 – Subrettrollen i Maya, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1935 – Lindanserskan Esmeralda i Brudköpet, Stora teatern, regi Gustaf Bergman
1935 –Klärchen i operetten Vita hästen på folkparksturné, regi Lars Egge
1935 – Jolan i Zigenarkärlek, Sommarturné i Folkparkerna, regi Lars Egge
1935 – Dansösen Barberina i Casanova, Oscarsteatern, regi Harry Stangenberg
1935 – Daisy Parker i Bal på Savoy, Stora teatern, regi Gustaf Bergman
1934 – Skobiträdet Irma i Min syster och jag, sommarturné i Folkparkerna, regi Lars Egge
1934 – Lucy i En kvinna som vet vad hon vill på Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Grevinnan i Furstinnan Jadja, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – En av systrarna i Jungfruburen, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Dansroll i Paganini, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Anina i Djävulsryttaren, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Anette i Tre små flickor, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1933 – Kammarjungfrun i Nymånen, Oscarsteatern, regi Harry Stangenberg
1933 – Ett leende år, revy av Kar de Mumma och Gösta Stevens, Södra teatern
1933 – Corinne i Nina Rosa, Cirkus, regi Adolf Niska
1932 – Azuri i Ökensången, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1931 – Rolfs vårrevy, Stora teatern, Göteborg
1931 – Rolfs och Karl Gerhards revy, Chinateatern
1931 – Peter Pan i Peter Pan, Oscarsteatern, regi Pauline Brunius
1931 – Luise i Liliom, Glada Åsnans Teater, regi Sandro Malmquist
1931 – Kammarjungfrun i Mozart, Oscarsteatern, regi Ragnar Hyltén-Cavallius
1931 – Daisy i Nio till sex, Oscarsteatern, regi Pauline Brunius
1930 – Brita i Karlavagnen, Oscarsteatern, regi John Brunius
1927 – Kungasonen Emund i Adils och Elisiv, Kungliga Operan, regi Wilhelm Peterson-Berger
1926 – Kvastbindarens dotter i Kungabarnen, Kungliga Operan
1922 – Törnrosa i Prinsessan Törnrosa, Röda kvarn
1922 – Sorgen i Madame Butterfly, Kungliga Operan, regi Erik Linden
1922 – Lisa i Barnens juldröm, Kungliga Operan
1922 – Lill-Karen i Kronbruden, Kungliga Operan, regi Harry Stangenberg
1922 – Barnroller i Karl-Ewerts revy Skvallerspegeln, Kristallsalongen
1922 – Barnroller i Ernst Rolfs revy Kvinnan du gav mig, Kristiania, Oslo
1921 – Barnroller i Ernst Rolfs revy Kvinnan du gav mig,Intima teatern

FILMAFFISCHER

PORTRÄTT/FILMBILDER

HISTORIK

FILMOGRAFI I URVAL

1923 – Mälarpirater
1930 – Fridas visor
1931 – Brokiga Blad
1931 – Falska miljonären
1932 – Svärmor kommer
1932 – Värmlänningarna
1933 – En melodi om våren
1933 – En natt på Smygeholm
1934 – Atlantäventyret
1934 – Fasters millioner
1934 – Kungliga Johansson
1936 – Alla tiders Karlsson
1936 – Spöket på Bragehus
1937 – Mamma gifter sig
1938 – Julia jubilerar
1938 – Kamrater i vapenrocken
1939 – Folket på Högbogården
1939 – Spöke till salu
1940 – En, men ett lejon!
1940 – Kyss henne!
1940 – Snurriga familjen
1941 – Gentlemannagangstern
1941 – Hemtrevnad i kasern
1941 – Spökreportern
1942 – En trallande jänta
1942 – Livet på en pinne
1943 – Lille Napoleon
1944 – Nyordning på Sjögårda
1945 – Blåjackor
1945 – En förtjusande fröken
1945 – Trötte Teodor
1945 – Hans Majestät får vänta
1945 – Idel ädel adel
1946 – Eviga länkar
1947 – Bruden kom genom taket
1947 – Tappa inte sugen
1947 – Stackars lilla Sven
1948 – Solkatten
1949 – Greven från gränden
1950 – Kyssen på kryssen
1951 – Sommarlek
1952 – Säg det med blommor
1952 – Oppåt med Gröna Hissen
1952 – Kronans glada gossar
1952 – Åke klarar biffen
1952 – Snurren direkt
1953 – Kvinnohuset
1954 – Sju svarta ”Be-Hå”
1954 – I rök och dans
1954 – Café Lunchrasten
1958 – Mannekäng i rött
1958 – Damen i svart
1959 – Får jag låna din fru?
1959 – Ryttare i blått
1959 – Djurgårdsmässan
1973 – Bröllopet
1979 – Barnförbjudet
1991 – Den ofrivillige golfaren
1992 – Damen i handskdisken (TV-film)
1993 – Snoken (TV-serie)
2004 – Annalisa och Sven

TEATERROLLER I URVAL

1981 – Sex damer i leken, Hjalmar Bergmanteatern, gästspel
1980 – Sex damer i leken, Intiman, regi Birgitta Götestam
1978 – Kabaret Musslan (revyturné), Riksteatern
1978 – Betty Kimball i Operation Liv och lust, Riksteatern, regi Gösta Bernhard
1977 – Helen i Adam och Eva, Riksteatern, regi Gösta Bernhard
1972 – Gladys i Hur andra älskar, Riksteatern, regi Olof Thunberg
1971 – Gladys i Hur andra älskar, Vasateatern, regi Per Gerhard
1970 – Krogshowen Muntra fruarna, Valand i Göteborg, regi Herman Ahlsell
1969 – Karen Nash – Uturiel Tate – Norma Hubley i Plaza Svit, Riksteatern, regi Leif Amble-Naess
1968 – Stephanie i Kaktusblomman, Riksteatern, regi Leif Amble-Naess
1965 – Titelrollen i Mary, Mary, Riksteatern, regi Leif Amble-Naess
1964 – Helen i Alltsedan paradiset, Riksteatern, regi Gösta Cederlund
1962 – Blanny i Gröna hissen på Scalateatern, regi Leif Amble-Næss
1961 – Helen i Adam och Eva, Scalateatern, regi Egon Larsson
1960 – Drottning Hortense i Kung för en natt, Scalateatern, regi Eva Sköld
1958 – Har den äran Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1957 – Ett uppskattat nöje Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1956 – Vi roar oss kungligt Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1955 – Flyttkalas Kar de Mumma-revy, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1954 – Än blommar de, Kar de Mumma (revy), Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1953 – Nu blommar Kar de Mumman (revy), Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1952 – Lorden från gränden, Norrköpings stadsteater
1951 – Lois Lane/Bianca i Kiss Me Kate på Oscarsteatern, regi Sven Aage Larsen
1951 – Galoppmarknad, Kar de Mumma-revy, Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1950 – Skyll er själva, Kar de Mumma-revy, Blancheteatern, regi Leif Amble-Naess
1950 – Emy i Where is Charley?, Södra teatern, regi Leif Amble-Naess
1949 – Lev livet letter, Edderkoppen i Oslo
1947 – Sally i Lorden från gränden på Södra teatern, regi Nils Poppe
1946 – Huvudrollen i Behärska dig kvinna på Chinateatern, regi Johan Jacobsen
1944 – Älsklingar på vågen, Kar de Mumma-revy, turné, regi Leif Amble-Naess
1944 – Wallyrevy på sommaren, Cirkus, regi Leif Amble-Naess
1944 – Peggy Potter i Serenad, Oscarsteatern, regi Leif Amble-Naess
1944 – Peggy Potter i Serenad, Malmö stadsteater, regi Oscar Winge
1943 – Subrettrollen i Roberta, Oscarsteatern, regi Leif Amble-Naess
1942 – Nanette i Blåjackor på Oscarsteatern, regi Leif Amble-Næss
1942 – Elly i Teaterbåten, Oscarsteatern, regi Leif Amble-Naess
1941 – Johanne i Äventyr på fotvandring, Riksteatern
1940 – Flickroll i Katten i säcken, Vasateatern, regi Emanuel Gregers
1939 – Min syster och jag, Folkan
1938 – Dom säger på stan, revy av Karl Gerhard, Kar de Mumma med flera, Folkan, regi Leif Amble-Naess
1937 – Sverige åt Sverige (revy), Södra Teatern, regi Leif Amble-Naess
1937 – Sommarvarieté på Royal, Royal
1936 – Sari i Zigenarprimas, Oscarsteatern, regi Max Hansen
1936 – Hm sade greven, revy av Kar de Mumma på Blancheteatern, regi Harry Roeck-Hansen
1936 – Amerikanskan i Oh, du milde Antonius, Oscarsteatern, regi Max Hansen
1935 – Wanda i Rose Marie, Stora teatern, regi Gustaf Bergman
1935 – Subrettrollen i Maya, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1935 – Lindanserskan Esmeralda i Brudköpet, Stora teatern, regi Gustaf Bergman
1935 –Klärchen i operetten Vita hästen på folkparksturné, regi Lars Egge
1935 – Jolan i Zigenarkärlek, Sommarturné i Folkparkerna, regi Lars Egge
1935 – Dansösen Barberina i Casanova, Oscarsteatern, regi Harry Stangenberg
1935 – Daisy Parker i Bal på Savoy, Stora teatern, regi Gustaf Bergman
1934 – Skobiträdet Irma i Min syster och jag, sommarturné i Folkparkerna, regi Lars Egge
1934 – Lucy i En kvinna som vet vad hon vill på Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Grevinnan i Furstinnan Jadja, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – En av systrarna i Jungfruburen, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Dansroll i Paganini, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Anina i Djävulsryttaren, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1934 – Anette i Tre små flickor, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1933 – Kammarjungfrun i Nymånen, Oscarsteatern, regi Harry Stangenberg
1933 – Ett leende år, revy av Kar de Mumma och Gösta Stevens, Södra teatern
1933 – Corinne i Nina Rosa, Cirkus, regi Adolf Niska
1932 – Azuri i Ökensången, Oscarsteatern, regi Nils Johannisson
1931 – Rolfs vårrevy, Stora teatern, Göteborg
1931 – Rolfs och Karl Gerhards revy, Chinateatern
1931 – Peter Pan i Peter Pan, Oscarsteatern, regi Pauline Brunius
1931 – Luise i Liliom, Glada Åsnans Teater, regi Sandro Malmquist
1931 – Kammarjungfrun i Mozart, Oscarsteatern, regi Ragnar Hyltén-Cavallius
1931 – Daisy i Nio till sex, Oscarsteatern, regi Pauline Brunius
1930 – Brita i Karlavagnen, Oscarsteatern, regi John Brunius
1927 – Kungasonen Emund i Adils och Elisiv, Kungliga Operan, regi Wilhelm Peterson-Berger
1926 – Kvastbindarens dotter i Kungabarnen, Kungliga Operan
1922 – Törnrosa i Prinsessan Törnrosa, Röda kvarn
1922 – Sorgen i Madame Butterfly, Kungliga Operan, regi Erik Linden
1922 – Lisa i Barnens juldröm, Kungliga Operan
1922 – Lill-Karen i Kronbruden, Kungliga Operan, regi Harry Stangenberg
1922 – Barnroller i Karl-Ewerts revy Skvallerspegeln, Kristallsalongen
1922 – Barnroller i Ernst Rolfs revy Kvinnan du gav mig, Kristiania, Oslo
1921 – Barnroller i Ernst Rolfs revy Kvinnan du gav mig,Intima teatern

FILMAFFISCHER

PORTRÄTT/FILMBILDER

©2019 ANNALISA  ERICSON STIFTELSEN  |  WEBPROD: BLOMILL